Ի՞նչ պետք է արվի, որ հայկական արվեստը դառնա համաշխարհային արվեստի շուկայի մաս, ո՞վքեր պետք է զբաղվեն դրա միջազգայնացմամբ և ի՞նչ ներդրում պետք է այդ հարցում ունենան զլմ-ները. ASEKOSE.am-ի թղթակիցն այս և բազմաթիվ այլ հարցերի պատասխաններ ստանալու համար զրուցել է «ԱԱ Աուկցիոն» կերպարվեստի կենտրոնի և «ՀայԱրտ օնլայն» նախագծի տնօրեն Աննա Գրիգորյանի հետ:
Դեկտեմբերի 22-ին «ԱԱ Աուկցիոն»-ը և www.hi-artonline.com նախագիծը բացել է արվեստի մի նոր հարթակ, որի գերնպատակն է դառնալ կենդանի աճուրդների անցկացման վայր. ի՞նչ կասեք այս մասին:
Մենք կարող ենք հպարտությամբ ասել, որ մեր այցելուները 2013 թվականի դեկտեմբեր ամսից եվրոպական սյուրռեալիզմի հիմնադիրներից` Լևոն Թութունջյանի գլուխգործոցները տեսնելու եզակի հնարավորություն ունեն: Նկարչի բացառիկ ստեղծագործուգլությունները Հայաստանում են գտնվում կոլեկցիոներ Ս. Գրիգորյան ջանքերի շնորհիվ: Թութունջյանի նկարչությունը հիմնականում արտացոլում է ցեղասպանության թեման, որի սարսափը նա ապրել է մանկության տարիներին: Նկարը, որը ներկայացվելու է www.hi-artonline.com նախագծի կողմից, ունի հետաքրքիր երկարամյա պատմություն և համարվում է հայերի ցեղասպանության թեմային նվիրված առաջին աշխատանքը սյուրռեալիստական ոճում: Լևոն Թութունջյանի անունը կրող ցուցասրահում կերպարվեստի կենտրոնը ներկայացնելու է այնպիսի հեղինակների գլուխգործոցներ, ինչպիսիք են Երվանդ Քոչարը, Մարտիրոս Սարյանը և այլ վարպետներ:
Մեզ մոտ ներկայացված են Եղիշե Թադևոսյանի, ինչպես նաև աբստրակտ մինիմալիզմի կարկառուն ներկայացուցիչներ, ժամանակակից նկարիչներ Աշոտ Հարությունյանի, Գարիկ Կարապետյանի և Խաչատուր Մարտիրոսյանի աշխատանքները: Նրանք ունեն մինիմալիստական չկրկնվող ձեռագիր և պատրատ են ամենահամարձակ էքսպերեմենտների:
Ինչ վերաբերում է Եղիշե Թադևոսյանին, ապա վերջինս հայ գեղանկարչական դպրոցի ձևավորման ընթացքում պատմության մեջ է մտել այնպիսի նկարիչների հետ մեկտեղ, ինչպիսիք են Այվազովսկին, Սուրենյանցը, Գայֆեջյանը, Բաշինջաղյանը, Սարյանը…
Ցուցահանդեսը բացառիկ է նրանով, որ ներկայացված են ավելի քան 80 աշխատանքներ հազվագյուտ հավաքածուից /Վահագն Գրիգորյանի մասնավոր հավաքածու/: Բացի մինչ այս չցուցադրված նկարներից, գրաֆիկական աշխատանքներից և էսքիզներից այցելուները կարող են տեսնել նկարչի լուսանկարները, նրա նամակները հարազատներին և ընկերներին, ինչպես նաև այլ բացառիկ նյութեր անձնական արխիվից:
Մեկ անգամ ասել եք, որ տեղայնացնելով արվեստն այն կտրում ենք համաշխարհային արվեստից, ի՞նչ եք կարծում, հնարավոր է, որ սրա հիմքում ընկած է փոքր ազգ լինելու բարդույթը:
Կարծում եմ շատ օրինակներ կան, երբ փոքր ազգերի արվեստը դարձել համաշխարհային մշակույթի մաս: Խոսքը նաև հայկական արվեստի մասին է, օրինակ` Արամ Խաչատուրյան, Մարտիրոս Սարյան և այլ վարպետներ: Երբ ասում էի, որ տեղայնացնելով արվեստն այն կտրում ենք համաշխարհային արվեստից, նկատի ունեի, որ այդ ձևով մենք այն կտրում են համաշխարհային արվեստի շուկայից, ոչ թե համաշխարհային արվեստ ասվածից: Երբ Հայաստանում ստեղծագործում է մեծ նկարիչ, ում մասին որևէ մեկը տեղյակ չէ, նա միևնույն է արդեն համաշախարհային արվեստի մի մասն է: Իսկ ինչ վերաբերվում է արվեստը տեղայնացնելուն` կտրելուն, ապա դա կոմերցիոն և բիզնես տեսանկյունից միջազգային մշակութային կազմակերպման, ինչպես նաև հայկական արվեստի առաջմղման բացակայության հետևանքն է:
Ի՞նչ քայլեր պետք է ձեռնարկվեն հայկական արվեստը միջազգայնացնելու համար:
Պատկերացրեք Փարիզը, որևէ հայտնի թանգարան, որտեղ ցուցադրվում են Երվանդ Քոչարի աշխատանքները, քաղաքում ամենուր փակցված են նրա նկարների և քանդակների մասին ցուցանակներ: Ահա և միջազգայնացման օրինակ: Բայց արվեստի նվիրյալ մեկ-երկու կազմակերպություն կամ էլ մի քանի անհատներ չեն կարող այդ ամենն անել:
Նախկինում КВН-ի (ՈՒՀԱ) անդամ լինելով հասկացել եմ մի բան, որ մշակութային ոլորտում Հայաստանի վերջին իրական բումը եղել է КВН-ը (ՈՒՀԱ):
Միջազգայնացման հարցում թե պետության, թե մեկենասների, թե գործարարների աջակցությունն է պետք, չեմ կարող չընդգծել ԶԼՄ-երի կարևորությունը, որովհետև թերթերը, ամսագրերը, ռադիոն և հեռուստատեսությունը կարևոր զենք են:
Հակառակ դեպքում արևմուտքում ինչպե՞ս կարող եմ ցուցահանդեսների կազմակերպիչին ապացուցել, որ խոսքը մեծ նկարչի մասին է, եթե նրա մասին հոդվածներ, նրա մասնակցությամբ հաղորդումներ չկան:
Ընդհանուր առմամբ հայկական արվեստը համաշխարհային շուկայի մաս դարձնելու համար, պետք է առաջին հերթին բարենպաստ պայմաններ ստեղծվեն նրա կոմերցիոն զարգացման և քարոզչության համար հենց երկրի ներսում:
Այդ խնդիրն ըստ Ձեզ` հայկական արվեստի ուսումնասիրված չլինելուց է բխում: Եկեք հասկանանք, թե տվյալ դեպքում ի՞նչ է նշանակում ուսումնասիրություն ասվածը:
Ուսումնասիրությունը հետաքրքրության հոմանիշն է, որը պետք է լինի արվեստի և դրա կերտողների նկատմամբ: Հենց դրա շնորհիվ էլ ստեղծվում է զարգացման համար բարենմաստ միջավայրը: Պետք է հետաքրքրված լինեն և այցելուները, և գնորդները, և ներդնողները, ինչպես նաև պետությունը: Մենք մեր գործունեությամբ փորձում ենք բարձրացնել այդ հետաքրքրությունը և բաց ենք համագործակցությունների համար, ովքեր համակարծիք են մեզ հետ:
Իսկ ո՞վքեր պետք է զբաղվեն արվեստի միջազգայնացմամբ , ո՞վքեր պետք է իրականացնեն այս գործառույթը :
Նվազագույնը պետք են ներդնողների և մեկենասների կողմից ֆինանսավորվող հատուկ ծրագրեր և նախագծեր: Կարևոր գործոն է նաև ԶԼՄ-ի կողմից արվող քարոզչությունը:
Այս տարի հուլիսի 11-ին «Hi-artonline» նախագծի մեկնարկը տրվել էր Ժամանակակից արվեստի թանգարանում «Արևելքից` Արևմուտք , Մոդեռնից` Պոստմոդեռն» ցուցահանդեսի բացմամբ: Այն նվիրված էր «Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնի տասնամյակին: Ֆիլմերի միջոցով փորձում էիք հայկական արվեստը միջազգայնայնացնել: Այսօր, երբ այդ ամենն արդեն անցյալում է, ի՞նչ կասեք արդյունքների մասին:
Ես շատ բավարարված եմ արդյունքներից: Մեր ցուցահանդեսի կատալոգը հայտնվել էր տարբեր երկրներում և թանգարաններում: Եվրոպական շատ պատկերասրահներ միանգամից հանդես եկան ցուցահանդեսներ կազմակերպելու նախաձեռնությամբ, որն արդեն տեղի է ունեցել դանիական հայտնի պատկերասրահում:
Ներկայումս բանակցում ենք Մյունխենի հետ, կան համագործակցության պլաններ նաև ԱՄՆ-ի հետ: Բացի դրանից ամռանը տեղի ունեցած ցուցահանդեսի շնորհիվ բազմաթիվ մտքեր և նախագծեր են ծնվել: Այսօրվա արտ-կենտրոնը և երեք ցուցադրություններով աճուրդային տունը, նույնպես այդ ցուցահանդեսի արդյունքն են:
Եթե նկարչի կամ քանդակագործի գլխավոր նպատակը լինի միջազգայնացումը, այդ դեպքում հնարավո՞ր է, որ ունենանք ազգային գիծը կորցնելու վտագ:
Նույնիսկ հայրենիքից ամենաշատ կտրված հայերը, որոնք մեծ համբավ են ձեռք բերել օտարության մեջ, չեն ձերբազատվել «հայկական» ասվածից: Եթե մարդ իրական արվեստի է հակված, ապա ազգային ավանդույթները, արմատները, միայն օգնում և հիմք են հանդիսանում: Նրանք անհատին բովանդակություն են տալիս: Այլ հարց է մասսայական մշակույթը: Այստեղ, թվում է, թե անհետանում են բոլոր ուղենիշները: Որպես մարդ, ով նաև ապրել է ԱՄՆ-ում կարող եմ ասել, որ տեսել եմ այդ երկրի թե լավ, թե վատ կողմերը: Մեզ մոտ վատը միանգամից թաքցվում է, ինչը իրենից մեծ վտանգ է ներկայացնում:
Շատ հաճախ պատկերասրահներում ցուցադրվող նմուշները ձեռք են բերվում արվեստասեր մարդկանց շնորհիվ, իհարկե, այս փաստը գովելի է, սակայն, արդյ՞ոք նմանատիպ խնդիրներն անհատների հոգածությանը թողնելով կունենանք առաջխաղացում:
Մի կողմից, եթե չլիներ Տրետյակովը, Մորոզովը կամ Գաֆեսճյանը, անհնար կլիներ պահպանել արվեստի գլուխգործոցները: Սակայն մյուս կողմից նույն Գալուստ Գյուլբեկյանը, ով աշխարհի ամենահարուստ մարդկանցից մեկն էր և արվեստի բացառիկ հավաքածու ուներ, այդ ամենը թողել է Պորտուգալիային` որպես երախտագիտության նշան:
Չմոռանանք, որ Տրետյակովսկայա պատկերասրահն առաջացել է այն ժամանակ, երբ Տրետյակովի տանն այլևս ազատ տեղ չկար: Ռուս ցարը տեսնելով արվեստի գլուխգործոցները` հրամայել էր կառուցել թանգարան, որը Տրետյակովի անունն էր կրելու:
Հաշվի առնելով տեխնիկական զարգացվածության ներկայիս պայմանները, Դուք, օնլայն վաճառք կազմակերպելով, արվեստը տեղափոխել եք համացանցային տիրույթ : Ի՞նչ հաջողություններ եք գրանցել այդ ոլորտում:
Ներկայումս մենք կարողացել ենք այնպես անել, որ աշխարհի ցանկացած կետից Հայաստանից բանկային քարտի շնորհիվ հնարավոր է գնում կատարել: Եթե անկեղծ լինեմ, հենց այստեղ էլ երևան են գալիս մեր տնտեսության տեղայնացված լինելու խնդիրները:
Այդ խնդիրը լուծելուց հետո հիմա պետք է այնպես անենք, որ կայքը ռեյտինգային դառնա: Շատ դիտումներ ունենք Ռուսաստանից, Վրաստանից, ԱՄՆ-ից, Ֆրանսիայից, բայց դա դեռ քիչ է: Մեր գլխավոր նպատակը ճանաչում ու հաճախորդների վստահությունը ձեռք բերելն է: Այդ հարցում մենք պետք է գործնական ապացույցներ ներկայացնենք:
Սակայն առանց նկարիչների հայտնիության չենք կարող իրականացնել մեծ օնլայն վաճառքներ: Այս պարագայում կարևոր դեր է հատկացվում աճուրդին: Հույս ունեմ, որ մարտի սկզբին այն կիրականանա: Բոլորին թեկուզ ոչ մեծ, սակայն վաճառք անելու կոչ եմ անում:
Հենց դրա շնորհիվ Դուք հայկական արվեստի միջազգայնացման հարցում Ձեր ներդրումը կունենաք, որովհետև աճուրդային վաճառքը վկայում է արվեստի կայացման մասին:
Դիտեք նաև ASEKOSE.am-ի «Բացարձակ արժեք» հաղորդման թողարկումը, որի հյուրն Աննա Գրիգորյանն էր:
72157640072506363